کد خبر : 16606
تاریخ انتشار : چهارشنبه 6 تیر 1403 - 14:06

کارنامه پالایشگاه‌های بورسی در اردیبهشت ۱۴۰۳

افزایش حجم تولید و فروش صنعت پالایشی/ پیشتازی پالایشگاه تبریز در تولید و فروش

افزایش حجم تولید و فروش صنعت پالایشی/ پیشتازی پالایشگاه تبریز در تولید و فروش
بررسی گزارش‌های ماهانه 6 پالایشگاه بورسی در اردیبهشت‌ماه امسال نشان می‌دهد، پالایشگاه تبریز در این ماه توانست در بخش تولید و فروش، عنوان بیشترین افزایش را به خود اختصاص دهد.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، پس از تاخیر پالایشگاه اصفهان در انتشار گزارش‌ فعالیت اردیبهشت‌ماه، بالاخره تکلیف رالی تولید و فروش پالایشی‌های بورسی مشخص شد. طبق این گزارش‌ها تمامی ۶ پالایشگاه بورسی، تولیدات خود را در اردیبهشت ۱۴۰۳ نسبت به اردیبشهت سال ۱۴۰۲ افزایش داده‌اند. البته باید خاطرنشان کرد که تنها حجم تولید پالایشگاه شیراز بود که در این ماه نسبت به ماه گذشته یعنی فروردین افزایش داشته است.

همچنین بررسی گزارش فعالیت ماهانه پالایشگاه‌های بورسی حکایت از آن دارد که مجموع مقدار تولید شرکت‌های پالایشی در اردیبهشت ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه سال گذشته، حدود ۸.۸ درصد افزایش داشته است.

به طوری که این رقم از پنج میلیون و ۲۰۸ هزار مترمکعب در اردیبهشت ۱۴۰۲ به پنج میلیون و ۶۶۶ هزار مترمکعب در اردیبهشت سال ۱۴۰۳ رسیده است. در مقابل اما این عدد در مقایسه با ماه گذشته یعنی فروردین ۳.۴ درصد کاهش داشته است.

در طرف فروش نیز همین روند تکرار شد؛ چرا که مجموع فروش پالایشگاه‌های بورسی در اردیبهشت ۱۴۰۳ به پنج میلیون و ۶۶۸ هزار مترمکعب رسید که در مقایسه با اردیبهشت سال گذشته حدود ۷.۸ درصد افزایش داشته است. البته این عدد در مقایسه با ماه قبل یعنی فروردین ۱۴۰۳ حدود یک درصد کاهش داشته است.

همچنین باید گفت مقدار فروش پنج پالایشگاه‌ بورسی در اردیبهشت ۱۴۰۳ نسبت به اردیبهشت سال ۱۴۰۲ افزایش داشته است.

با این حساب باید دید کدام‌یک از این ۶ پالایشگاه بورسی در اردیبهشت‌ماه امسال عملکرد بهتری در تولید و فروش داشتند و برترین شرکت پالایشی در بخش تولید و فروش کدام بوده است؟

پیش از هر نکته‌ای باید گفت از آنجا که نرخ فروش شرکت‌های پالایشگاهی در صورت‌های مالی سه ماهه مشخص می‌شود، برآورد درآمد پالایشگاه‌ها به طور ماهانه امکان‌پذیر نیست.

بیشترین افزایش مقدار تولید نسبت به اردیبهشت ۱۴۰۲

بررسی گزارش فعالیت ماهانه شرکت‌های پالایشی حاکی از آن است که مقدار تولید تمامی پالایشگاه‌های بورسی در اردیبهشت ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۲ افزایش داشته است.

مقایسه گزارش‌های عملکرد ماهانه شرکت‌های پالایشی مشخص می‌کند که طی اردیبهشت ۱۴۰۳ پالایش نفت تبریز بیشترین افزایش مقدار تولید را نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۲ داشته است. طبق گزارش فعالیت ماهانه پالایشگاه تبریز، این شرکت در اردیبهشت ۱۴۰۳ توانست مقدار تولید خود را حدود ۸۵ درصد افزایش دهد. به طوری که مقدار تولید شرکت از ۳۰۰ هزار مترمکعب در اردیبهشت ۱۴۰۲ به ۵۵۵ هزار مترمکعب در این ماه رسیده است.

همچنین پالایشگاه تهران نیز در اردیبهشت ۱۴۰۳ عملکرد خوبی در بخش تولید از خود بر جای گذاشته است؛ به طوری که پالایشگاه تهران در این ماه موفق به افزایش ۷.۳ درصدی مقدار تولید شد و رقم تولید خود را از یک میلیون و ۵۷ هزار متر مکعب در اردیبهشت ۱۴۰۲ به یک میلیون و ۱۳۳ هزار متر مکعب در اردیبهشت ۱۴۰۳ رسانده است.

بیشتر بخوانید:  پتروشیمی غدیر بیشترین افت گروه خود را ثبت کرد/ پالایشی‌ها آثار مصوبه هیات وزیران بر صورت‌های مالی خود را افشا کردند

سومین پالایشگاهی که در اردیبهشت ۱۴۰۳ عملکرد خوبی در بخش تولید داشت، پالایش نفت لاوان بود؛ چرا که مقدار تولید پالایش نفت لاوان از ۲۴۶ هزار مترمکعب در اردیبهشت سال ۱۴۰۲ با افزایش ۵.۵ درصدی به ۲۶۰ هزار مترمکعب در اردیبهشت ۱۴۰۳ رسید.

جدول زیر وضعیت تولید پالایشگاه‌های بورسی را در ماه‌های متفاوت نشان می‌دهد.

بیشترین افزایش مقدار فروش نسبت به اردیبهشت ۱۴۰۲

همان‌طور که گفته شد وضعیت تولید پالایشگاه‌های بورسی در اردیبهشت ۱۴۰۳ خوب بوده و این موضوع سبب شد تا فروش پالایشی‌ها نیز در این ماه تقویت شود. برای مقایسه روند فروش این شرکت‌ها، باید مقدار فروش آن‌ها را با ماه قبل و ماه مشابه سال ۱۴۰۲ مقایسه کرد.

بررسی و مقایسه گزارش ماهانه پالایشگاه‌های بورسی نشان می‌دهد، پنج پالایشگاه تبریز، تهران، شیراز، اصفهان و لاوان در اردیبهشت ۱۴۰۳ به ترتیب بیشترین افزایش مقدار فروش را نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۲ داشته‌اند.

جایگاه نخست این بخش به پالایشگاه تبریز تعلق می‌گیرد؛ چرا که پالایش نفت تبریز در این ماه توانست جهش حدود ۷۱ درصدی در مقدار فروش خود به عمل آورد و این رقم را از ۳۲۴ هزار مترمکعب در اردیبهشت ۱۴۰۲ به ۵۵۴ هزار مترمکعب در اردیبهشت ۱۴۰۳ برساند.

همچنین مقدار فروش پالایش نفت تهران نیز در اردیبهشت ۱۴۰۳ حدود ۹.۶ درصد نسبت به اردیبهشت ۱۴۰۲ افزایش داشته است. به طوری که مقدار فروش این شرکت از یک میلیون و ۵۷ هزار مترمکعب در اردیبهشت ۱۴۰۲ به یک میلیون و ۱۵۸ هزار مترمکعب در اردیبهشت ۱۴۰۳ رسیده است.

همچنین پالایشگاه شیراز در این ماه مقدار فروش خود را نسبت به اردیبهشت سال ۱۴۰۲ حدود ۹ درصد بالا برد و رقم ۳۱۶ هزار مترمکعب را به ثبت رسانده است. از این رو پالایش نفت شیراز، سومین پالایشگاه برتر، از نظر فروش در اردیبهشت ۱۴۰۳ بوده است.

بیشترین کاهش مقدار فروش نسبت به اردیبهشت ۱۴۰۲

در طرف مقابل اما تنها پالایشگاه بندرعباس در اردیبهشت ۱۴۰۳ با کاهش مقدار فروش روبه‌رو شد. به طوری که مقدار فروش پالایش نفت بندرعباس در اردیبشهت ۱۴۰۳ حدود ۰.۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۲ پایین آمد و به ۱.۴۳ میلیون مترمکعب رسیده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.