ایران با خط جدید ریلی به پاکستان وصل میشود
به گزارش انرژی پرس، میعاد صالحی درباره اعلام آمادگی پاکستان برای عضویت در کریدور شمال -جنوب و ظرفیتهای ریلی دو کشور اظهار داشت: در مجموعه راهآهن تلاش بر این است که تبادلات ریلی را با کشورهای همسایه افزایش دهیم، در راستای تحقق این هدف اگر مشکل نرمافزاری مانع بود با کشورهای همسایه پروتکلهایی را به امضا رساندیم برای اینکه واگن دو کشور وارد خاک همدیگر شوند. اگر نیاز به یکسانسازی تعرفهها بود یا تخفیفاتی اعمال شود یا تعرفههای ترجیحی به اجرا برسد، تلاش بر این بود که با تمام کشورهای همسایه درباره تعرفهها این اقدامات انجام شود.
وی ادامه داد: همچنین در این مسیر اگر حلقه مفقوده برای اتصال ریلی بین کشورها وجود داشت به سمت احداث مسیر ریلی رفتیم.
مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران گفت: مشخصا درباره موضوع کشور پاکستان، از زاهدان تا میرجاوه (مرز ایرانو پاکستان) ۹۶ کیلومتر فاصله دارد اما به لحاظ ریلی در این مسیر به پاکستان هم اتصال ریلی داریم و هم نداریم. با خط فوق عریض احداث شده ۱۱۰ سال گذشته که بسیار مستعمل بوده به پاکستان اتصال ریلی داریم اما با خط ریلی استاندارد کشورمان که منطبق با استانداردهای اروپایی است به این کشور متصل نیستیم.
صالحی تاکید کرد: برای اتصال ریلی به پاکستان نیاز داریم خط آهن نرمال و استاندارد احداث کنیم که بتوانیم با لکوموتیوها و واگنهای باری کشور خودمان با نقطه صفر مرزی تردد داشته باشیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه خط آهن موجود بین ایران و پاکستان خط فوق عریض است، افزود: در حال حاضر به صورت محدود از این خط استفاده میشود اما بار باید با لوکوموتیو کشور پاکستان باید تا زاهدان منتقل شود که همین اقدام کار را متفاوت میکند.
وی گفت: خط آهن فعلی زاهدان تا میرجاوه ۹۶ کیلومتر طول دارد و خط ریلی غیرنرمال است و بار باید در این مسیر با کامیون ترانشیپمنت داشته باشد یا جابجایی از مد ریلی به جادهای و بالعکس انجام شود در حال حاضر انتقال بار از این مسیر نمیصرفد با احداث خط جدید انتقال از مسیر انجام خواهد شد.
مدیرعامل شرکت راهآهن با اشاره به محل تامین مالی مورد نیاز احداث خط جدید زاهدان – میرجاوه ادامه داد: ۱۰ میلیارد دلار تهاتر نفتی برای نوسازی ناوگان ریلی و ساخت خطوط راهآهن در نظر گرفته شده که ۵ میلیارد دلار از استجازه نفتی ۵ خط راهآهن شلمچه-بصره، احداث خط دوم بافق-تربت حیدریه – سنگان، خط زاهدان – میرجاوه و مسیر شیرگاه- میاندوره واریانت پل ورسک و همچنین نوسازی ناوگان انجام میشود.
صالحی تاکید کرد: این مسیر توان ترانزیت و جابهجایی ۸ میلیون تن بار در سال را دارد.
وی با اشاره به روابط سیاسی دو کشور و اثرگذاری آن در احداث خط جدید ریلی و تبادلات تجاری بین دو کشور اظهار داشت: در حال حاضر هم در شرایط فعلی حجم صادرات بار به صادرات خوب است و موضوع این است که به دنبال این هستیم همین بار از طریق ریل به این کشور منتقل شود.
منبع: ایلنا
برچسب ها :اتصال ریلی به پاکستان ، اتصتال پاکستان و ایران ، ایران ، پاکستان ، خط ریلی پاکستان ایران ، خط ریلی پاکستان زاهدان ، ساخت خطوط راهآهن ، صادرات
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰