کد خبر : 1836
تاریخ انتشار : پنجشنبه 12 مرداد 1402 - 15:37

انتقاد عضو کمیسیون انرژی مجلس از عملکرد وزارت نیرو:

مشکل اصلی صنعت برق دخالت وزارت نیرو در قیمت‌گذاری‌ است!

مشکل اصلی صنعت برق دخالت وزارت نیرو در قیمت‌گذاری‌ است!
یک عضو کمیسیون انرژی مجلس اصلی‌ترین مشکل صنعت برق را دخالت وزارت نیرو در قیمت‌گذاری دانست و از عدم ابلاغ اجرایی شدن قانون مانع‌زدایی صنعت برق خبر داد.

به گزارش انرژی پرس، پرویز محمدنژاد رئیس کمیته برق مجلس شورای اسلامی بزرگترین مشکل امروز صنعت برق را این‌گونه توصیف کرد: اصلی‌ترین مشکل صنعت برق قیمت گذاری دستوری و دخالت وزارت نیرو در این موضوع و در قرارداد‌های دو جانبه است که تنها با ایجاد رگلاتوری شدنی است.

وی ادامه داد: وزارت نیرو در قانون بودجه امسال موظف شده که زیرساخت‌های لازم برای عرضه برق به واحد‌های صنعتی در بورس انرژی را فراهم کند و خواسته ما این است که مشترکان بالای یک مگاوات از طریق قرارداد‌های دوجانبه و بورس انرژی برق خود را تامین کنند.

وی با بیان اینکه در چند سال اخیر هیچ نیروگاهی توسط بخش خصوصی ایجاد یا افزایش ظرفیت پیدا نکرده است، اضافه کرد: سرمایه گذاری در صنعت برق از زمانی که قیمت گذاری برق توسط دولت انجام می‌شد و خریدار برق نیز خود دولت بود و در بسیاری از موارد نیز پرداخت برق خریداری شده با تاخیر زیادی به دست تولیدکنندگان می‌رسید، متوقف شد و این یک زنگ خطر به شمار می‌رود.

محمدنژاد با اشاره به قانون مانع‌زدایی مجلس و افزایش انگیزه بخش خصوصی جهت ورود به صنعت تولید و مدیریت برق توضیح داد: در راستای ایجاد انگیزه پرداخت مطالبات بخش خصوصی وزارت نیرو ملزم شده بخش زیادی از درآمد حاصل از افزایش تعرفه‌ها برای تسویه بدهی‌های عقب مانده خود هزینه کند.

بیشتر بخوانید:  کابل و دوشنبه برای انتقال برق تاجیکستان به افغانستان در ۲۰۲۴ توافق کردند

وی طرح انگیزشی مجلس برای افزایش میزان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را اینگونه شرح داد: با واقعی شدن قیمت برق، صنایع انرژی بر به سمت ایجاد ایجاد ظرفیت نیروگاهی و خودکفایی در تامین برق مورد نیاز خود می‌روند، البته اجرایی شدن ماده ۳و۶ قانون مانع‌زدایی قرار بوده که تا فروردین‌ماه ابلاغ شود که هنوز این اتفاق صورت نگرفته است. 

وی در خصوص جزییات ماده ۳ و ۶ قانون مانع‌زدایی از صنعت برق توضیح داد: ماده ۶ قانون مانع زدایی از صنعت برق به مساله اصلاح الگوی مصرف اشاره و تاکید دارد. در ماده ۳ هم که بیشتر صنایع انرژی بر را مورد هدف قرار داده است، به مساله تعرفه صنایع و چگونگی محاسبه تعرفه‌ها و ترانزیت برق اشاره شده است.

وی در پایان با اشاره به اقدام وزارت نیرو در خصوص تامین واحد‌های با مصرف بالای ۵ مگاوات از طریق بورس انرژی، اضافه کرد: بهتر است با توجه به شرایط بحرانی نیروگاه‌های خصوصی، نیروگاه‌های دولتی برای مدتی از حضور و عرضه در بورس انرژی خودداری کنند تا به تعادل بین عرضه و تقاضا نزدیک شویم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.