کد خبر : 21170
تاریخ انتشار : دوشنبه 26 شهریور 1403 - 15:28

کارنامه پالایشگاه‌های بورسی در مرداد ۱۴۰۳

اصفهان و بندرعباس رتبه آخر تولید و فروش پالایشی‌های کشور +اینفوگرافیک

اصفهان و بندرعباس رتبه آخر تولید و فروش پالایشی‌های کشور +اینفوگرافیک
بررسی گزارش‌های فعالیت ماهانه شرکت‌های صنعت پالایشی نشان می‌دهد، پالایش نفت تهران در این ماه بهتر از سایر رقبا عمل کرده و افزایش قابل توجهی در حجم تولید و فروش خود ایجاد کرده است.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، انتشار گزارش‌های ماهانه ۶ پالایشگاه بورسی، کارنامه تولید و فروش صنعت پالایشی را در مردادماه مشخص کرد. طبق این گزارش‌ها چهار پالایشگاه بورسی، حجم تولید خود را در مردادماه ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۲ افزایش داده‌اند. همچنین حجم تولید سه پالایشگاه نیز در این ماه نسبت به ماه گذشته یعنی تیرماه ۱۴۰۳ افزایش داشته است.

حجم تولید صنعت پالایشی افزایش یافت

بررسی گزارش فعالیت ماهانه پالایشگاه‌های بورسی حکایت از آن دارد که مجموع حجم تولید شرکت‌های پالایشی در مردادماه ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه سال گذشته، حدود ۲.۳ درصد افزایش داشته است.

به طوری که این رقم از پنج میلیون و ۵۴۶ هزار مترمکعب در مرداد ۱۴۰۲ به پنج میلیون و ۶۷۲ هزار مترمکعب در مرداد سال ۱۴۰۳ رسیده است. البته این عدد در مقایسه با ماه گذشته یعنی تیر ۰.۴ درصد کاهش داشته است.

مجموع حجم فروش نفتی‌ها رشد کرد

در طرف فروش اما این روند تفاوت داشت و حجم فروش این صنعت در مقایسه با هر دو ماه مرداد ۱۴۰۲ و تیر ۱۴۰۳ افزایش داشته است؛ چرا که مجموع فروش پالایشگاه‌های بورسی در مرداد ۱۴۰۳ به پنج میلیون و ۶۹۹ هزار مترمکعب رسیده که در مقایسه با مرداد سال گذشته حدود ۰.۶ درصد افزایش داشته است. همچنین این عدد نسبت به ماه گذشته یعنی تیر ۱۴۰۳ حدود ۰.۷ درصد رشد کرده است.

با این حساب باید دید کدام ‌یک از این ۶ پالایشگاه بورسی در مردادماه امسال عملکرد بهتری در تولید و فروش داشتند و برترین شرکت پالایشی در بخش تولید و فروش کدام بوده است؟

پیش از هر نکته‌ای باید گفت از آنجا که نرخ فروش شرکت‌های پالایشگاهی در صورت‌های مالی ۶ ماهه مشخص می‌شود، برآورد درآمد پالایشگاه‌ها به طور ماهانه امکان‌پذیر نیست.

بیشترین افزایش مقدار تولید نسبت به مرداد ۱۴۰۲

بررسی گزارش فعالیت ماهانه شرکت‌های پالایشی حاکی از آن است که مقدار تولید چهار پالایشگاه‌ بورسی در مرداد ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۲ افزایش داشته است.

مقایسه گزارش‌های عملکرد ماهانه شرکت‌های پالایشی مشخص می‌کند که طی مرداد ۱۴۰۳ پالایش نفت تهران بیشترین افزایش مقدار تولید را نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۲ داشته است. طبق گزارش فعالیت ماهانه پالایشگاه تهران، این شرکت در مرداد ۱۴۰۳ توانست مقدار تولید خود را حدود ۲۶ درصد افزایش دهد. به طوری که مقدار تولید شرکت از ۹۵۸ هزار مترمکعب در مرداد ۱۴۰۲ به یک میلیون و ۲۱۰ هزار مترمکعب در این ماه رسیده است.

بیشتر بخوانید:  پرفروش‌ترین پالایشگاه‌ های شهریور ماه ۱۴۰۲

همچنین پالایشگاه لاوان نیز در مرداد ۱۴۰۳ عملکرد خوبی در بخش تولید از خود بر جای گذاشته است؛ به طوری که پالایش نفت لاوان در این ماه موفق به افزایش ۴.۸ درصدی مقدار تولید شد و رقم تولید خود را از ۲۴۸ هزار متر مکعب در مرداد ۱۴۰۲ به ۲۶۰ هزار متر مکعب در مرداد ۱۴۰۳ رسانده است.

سومین پالایشگاهی که در مرداد ۱۴۰۳ عملکرد خوبی در بخش تولید داشت، پالایش نفت شیراز بود؛ چرا که مقدار تولید پالایشگاه شیراز از ۲۸۵ هزار مترمکعب در مرداد سال ۱۴۰۲ با افزایش ۲.۷  درصدی به ۲۹۲ هزار مترمکعب در مرداد ۱۴۰۳ رسید.

جدول زیر وضعیت تولید پالایشگاه‌های بورسی را در ماه‌های مذکور نشان می‌دهد.

بیشترین افزایش حجم فروش نسبت به مرداد ۱۴۰۲

همان‌طور که گفته شد وضعیت تولید پالایشگاه‌های بورسی در مردادماه ۱۴۰۳ تا حدودی خوب بوده است. حالا باید دید کدام پالایشگاه در بخش فروش بهتر از سایر رقبا عمل کرده است. برای مقایسه روند فروش این شرکت‌ها، باید مقدار فروش آن‌ها را با ماه قبل و ماه مشابه سال ۱۴۰۲ مقایسه کرد.

بررسی و مقایسه گزارش ماهانه پالایشگاه‌های بورسی نشان می‌دهد، دو پالایشگاه تهران و لاوان در مردادماه ۱۴۰۳ به ترتیب بیشترین افزایش مقدار فروش را نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۲ داشته‌اند.

جایگاه نخست این بخش به پالایشگاه تهران تعلق می‌گیرد؛ چرا که پالایش نفت تهران در این ماه توانست افزایش حدود ۲۴.۵ درصدی در مقدار فروش خود به عمل آورد و این رقم را از ۹۶۱ هزار مترمکعب در مرداد ۱۴۰۲ به یک میلیون و ۱۹۷ هزار مترمکعب در مرداد ۱۴۰۳ برساند.

همچنین مقدار فروش پالایش نفت لاوان نیز در مرداد ۱۴۰۳ حدود ۳.۷ درصد نسبت به مرداد ۱۴۰۲ افزایش داشته است.

بیشترین کاهش مقدار فروش نسبت به مرداد ۱۴۰۲

در طرف مقابل اما چهار پالایشگاه بندرعباس، اصفهان، شیراز و تبریز در مردادماه ۱۴۰۳ با کاهش مقدار فروش روبه‌رو شدند. در این میان وضعیت پالایشگاه بندرعباس از سایر رقبا وخیم‌تر بوده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.