استراتژی پتروشیمی بوعلی سینا برای ادامه سودسازی چیست؟

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، در شرایطی که پتروشیمی بوعلی توانست در سال ۱۴۰۳ عملکردی فراتر از ظرفیت اسمی خود ثبت کند، سوالاتی درباره ادامه این روند، برنامههای افزایش سودآوری و تنوع محصولات صادراتی این مجموعه مطرح است. محمد احمدزاده مدیرعامل شرکت، در گفتوگو با خبرنگار انرژی پرس از برنامههای توسعهای، تلاش برای عبور از سقف تولید و تمرکز بر فروش ارزی گفت.
افزایش ظرفیت تولید؛ فراتر از مرزهای فعلی
احمدزاده در پاسخ به این سوال که آیا تولید بیش از ۱۲۰ درصدی ظرفیت اسمی میتواند همچنان افزایش یابد یا تمرکز شرکت به سمت تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر میرود، توضیح داد: «تلاش ما این است که تولید را حتی بیشتر هم کنیم. این هدف را از طریق رفع گلوگاههای تولید و توسعه زیرساختها دنبال میکنیم. به عنوان مثال، تاکنون حدود ۱۶ مخزن اجاره کردهایم، خطوط انتقال جدیدی احداث کردهایم و امکانات لازم برای بلندینگ (مخلوطسازی) فرآوردهها را فراهم آوردهایم. بنابراین قصد داریم فراتر از تولدی دو میلیون ۱۰۰ هزار تن حرکت کنیم و تمام تلاشمان را هم در این مسیر انجام میدهیم.»
تمرکز بر سودآوری ارزی و تنوع سبد صادراتی
مدیرعامل پتروشیمی بوعلی سینا در بخش دیگری از صحبتهایش با اشاره به اهداف مالی شرکت، گفت: در خصوص سود، به ویژه سود ارزی، عوامل متعددی تاثیرگذار هستند. بخشی از فروش ما بهصورت ارزی انجام میشود و در همین راستا تلاش داریم تا سهم فروش ارزی را افزایش دهیم، البته در چارچوب سازوکارهای داخلی کشور.»
وی ادامه داد: «سعی داریم محصولاتی را تولید کنیم که قابلیت صادرات بیشتری داشته باشند. حفظ فروش ارزی در سطح حدود ۴۰۰ میلیون دلار برای ما آسان نبوده، در گذشته حتی فروش ارزی ما به یک میلیارد دلار هم رسیده است. حالا برنامه داریم این رقم را دوباره افزایش دهیم.»
دست باز در انتخاب خوراک و چابکی در واکنش به بازار
به گفته احمدزاده، یکی از نقاط قوت بوعلی سینا، انعطافپذیری در تامین خوراک است. او توضیح داد: «حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد خوراک ما از طریق کشتی تامین میشود و این به ما اجازه میدهد که خوراکهایی با ویژگیهای خاص وارد کنیم؛ خوراکهایی که امکان تولید محصولات با ارزشتر و گرانتر را برای ما فراهم میکنند.»
او تاکید کرد که تصمیمگیری در مورد تولید محصولاتی مانند بنزن، که در مقاطع مختلف قیمت بالاتری پیدا میکنند، با توجه به شرایط بازار انجام میشود.
حرکت بهسوی سود بیشتر با محصولات صادراتمحور
در مجموع، مدیرعامل بوعلی تاکید کرد که شرکت در مسیر توسعه ظرفیت، تنوع سبد محصولات و افزایش فروش ارزی حرکت میکند. هدفگذاری برای عبور از مرز تولید دو میلیون و ۱۰۰ هزار تنی و افزایش فروش صادراتی، نقشه راهی است که بوعلی در پیش گرفته تا جایگاه خود را در بازار داخلی و بینالمللی مستحکمتر کند.
برچسب ها :پتروشیمی بوعلی سینا ، تولید پتروشیمی ، صادرات پتروشیمی ، صنعت پتروشیمی
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰