کد خبر : 37752
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 مرداد 1404 - 12:31

از بهره‌وری تا هوش مصنوعی؛ نقشه میرحاجی برای سودآوری پتروشیمی پارس +فیلم

از بهره‌وری تا هوش مصنوعی؛ نقشه میرحاجی برای سودآوری پتروشیمی پارس +فیلم
سیاوش میرحاجی، مدیرعامل پتروشیمی پارس در گفت‌وگویی با خبرنگار انررژی پرس ضمن تشریح آخرین وضعیت فروش صادراتی، بر نقش تحریم‌ها و مدیریت بهینه هزینه‌ها تاکید کرد. او می‌گوید دوران طلایی شرکت در سال ۱۴۰۳ رقم خورده و اگرچه در سال جاری با چالش‌هایی مانند جنگ دریایی مواجه بودند، اما برنامه جبران عقب‌ماندگی‌ها و استفاده از فناوری‌های نوین در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش اختصاصی انرژی‌پرس، در شرایطی که بازار سهام در انتظار گزارش عملکرد شرکت‌های بزرگ پتروشیمی است، وضعیت فروش صادراتی ال‌پی‌جی و سیاست‌های تقسیم سود پتروشیمی پارس به یکی از محورهای داغ مجامع بورسی تبدیل شده است. برخی سهامداران با دیده‌ تردید به عملکرد فروش صادراتی نگاه می‌کنند و سود تقسیمی شرکت را در تناقض با پیشبرد پروژه‌های توسعه‌ای می‌دانند.

در صورتی که بررسی‌های انرژی پرس نشان می‌دهد، در اکثر ماه‌های سال گذشته، پتروشیمی پارس محصولات خود را با قیمت بیشتری نسبت به رقبای خود به فروش رسانده است.

در این میان، مدیرعامل این شرکت ضمن دفاع از رویکردهای جاری، از چشم‌اندازی مبتنی بر بهینه‌سازی، بهره‌وری و عبور از موانع سخت تحریم‌ها سخن می‌گوید.

سیاوش میرحاجی با تاکید بر این‌که نمی‌توان شرایط فروش پتروشیمی پارس را با بازارهای آزاد جهانی مقایسه کرد، گفت فروش صادراتی این شرکت در بستر تحریم‌ها، پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. وی با اشاره به همکاری شرکت تجارت صنعت خلیج فارس به‌عنوان ایجنت فروش، افزود: «در همین شرایط توانسته‌ایم بازارهای هدف متنوعی، به‌ویژه در مناطق مختلف چین، شناسایی کنیم. حتی فاکتورهایی مثل تعطیلات فصلی چینی‌ها یا نرخ سوخت و تعمیرات کشتی‌ها نیز در مدل‌های فروش ما لحاظ می‌شود تا بتوانیم حداکثر قیمت فروش را محقق کنیم.»

وی با بیان اینکه با تثبیت سقف فروش، راهبرد افزایش سود باید از مسیر کاهش بهای تمام‌شده دنبال شود، ادامه داد: «تمرکز ما بر افزایش بهره‌وری در فرآیند تولید است؛ چه از طریق کاهش فلرینگ پروپان و بوتان و چه با بهینه‌سازی مصرف حامل‌های انرژی مانند برق، بخار و آب.» میرحاجی از بهره‌گیری روزافزون از هوش مصنوعی و تحلیل داده‌ها به‌عنوان ابزارهای راهبردی در کنترل هزینه‌ها نام برد و تاکید کرد: «وقتی سقف فروش مشخص است، تنها راه رشد سودآوری، مدیریت هوشمند هزینه‌هاست.»

بیشتر بخوانید:  صنعت پتروشیمی به دنبال مدیریت پایدار منابع آب با فناوری بازچرخانی

او سال ۱۴۰۳ را دوران طلایی پتروشیمی پارس توصیف کرد، اما گفت در سال جاری به دلیل جنگ، تولید شرکت برای حدود ۱۲ روز با اختلال مواجه شده است. با این حال به گفته وی، اقدامات جبرانی برای بازگشت به ظرفیت قبلی به سرعت آغاز شده و تداوم دارد.

میرحاجی در بخش دیگری از اظهارات خود به مساله توزیع سود و نگرانی برخی از آسیب دیدن پروژه‌های توسعه‌ای پرداخت و گفت: «پیشنهاد هیات‌مدیره توزیع تنها ۱۰ درصد سود بود، اما با توجه به انتظارات سهامداران حقیقی در مجمع و شرایط بازار سرمایه، تصمیم بر پرداخت سود بالاتری گرفته شد.» به گفته وی، تامین مالی این سود از محل درآمدهای سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی نظیر آریا و ساسول انجام شده و در صورت نیاز، منابع مالی دیگر نیز برای جلوگیری از آسیب به طرح‌ها استفاده خواهد شد.

مدیرعامل پتروشیمی پارس در پایان، تاکید کرد: «ما تلاش می‌کنیم تمامی پروژه‌هایی که ظرف سه سال آینده باید به بهره‌برداری برسند، طبق برنامه اجرایی شوند. برای من بهانه‌هایی مثل تحریم یا شرایط بیرونی قابل قبول نیست؛ باور دارم برای هر مسئله‌ای باید راهی یافت و از موانع عبور کرد.»

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 3 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.