کد خبر : 6938
تاریخ انتشار : شنبه 2 دی 1402 - 11:52

احتمال افزایش یکباره‌ای قیمت بنزین توسط دولت

احتمال افزایش یکباره‌ای قیمت بنزین توسط دولت
نماینده مردم مهاباد در مجلس گفت: مجلس چراغ سبزی برای گران کردن حامل‌های انرژی داده است که این هم خطری است که ممکن است دولت به یک‌باره برود و بنزین یا سایر حامل‌های انرژی را گران کند.

به گزارش انرژی پرس، جلال محمودزاده نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی در واکنش به این مساله که «با توجه به اینکه برخی معتقدند لایحه دوم بودجه که کلیات آن تصویب شد ایرادات به مراتب بدتری نسبت به نسخه اول دارد اما در مقابل مجلس نظر خود را از مخالفت به موافقت تغییر داد؛ این نگرانی وجود دارد که با توجه به در پیش بودن انتخابات، در جریان بررسی بودجه کم‌دقتی یا سهل‌انگاری صورت گیرد»، گفت: لایحه‌ی بودجه مشکلات بسیاری دارد که پس از رد کلیات آن توسط مجلس، دولت یکی از مسائل آن یعنی بحث حقوق بازنشستگان را اینطور حل کرد که با بالابردن ۱ درصدی مالیات ارزش افزوده نزدیک به ۷۰ هزار میلیارد تومان پول بازنشستگان را از جیب مردم تامین می‌کند؛ بدون اینکه به اثرات تورمی این اقدام توجه کند.

وی افزود: این در حالی است که افزایش ۱ درصدی مالیات بر ارزش افزوده زمینه‌ساز یک تورم حدودا ۱۵ درصدی خواهد شد که زندگی تمامی اقشار مردم از جمله خود بازنشستگان را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به نحوه تنظیم درخصوص خرید گندم، ابراز داشت: نکته دومی که دولت در لایحه‌ی دوم تغییر داد بحث گندم بود، که دولت اعلام کرد فقط خرید گندم نانوایی‌های یارانه بگیر را انجام می‌دهد و بقیه نانوایی‌ها را صمت خرید کند. خب این مشکلاتی را به وجود می‌آورد، اول اینکه گندم مناطق گرمسیر که برداشت‌شان زودتر انجام می‌شود دولت گندم آن‌ها را خریداری می‌کند و برای مناطق سردسیر که برداشت محصولشان دیرتر انجام می‌شود مشکلاتی ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: از طرف دیگر، گندم یک کالای استراتژیک و تعزیراتی است که حتی گاهی شاهد آن بودیم که بسیاری از مواقع در مبادی که گندم را برای صنعت می‌برند دستگیر و به تعزیرات تحویل داده شده و این مردم را دچار مشکلات زیادی می‌کند و همچنین این موضوع نیز وجود دارد که برخی از بخش‌های غیر دولتی گندم را از مردم خریداری کرده اما پول آن را پرداخت نمی‌کنند و تمام موارد گفته شده مشکلات بسیار زیادی را برای مردم و کشاورزان به خصوص در مناطق سردسیر به وجود می‌آورد.

عضو فراکسیون مستقلین مجلس خاطرنشان کرد: بحث دیگری که وجود دارد که نمی‌دانم مجلس توان این را دارد که این مسئله را تغییر بدهد یا نه بحث افزایش مالیات‌هاست که علیرغم تورم ۵۰ درصدی مالیات‌ها هم افزایش ۵۰ درصدی خواهد داشت و این مساله یکی دیگر از مسائلی‌ست که مردم را دچار مشکلات بسیاری می‌کند.

وی افزود: اعتبارات و هزینه‌های شرکت‌های دولتی شفاف و زیر رصد مجلس نیست، تمام موارد ذکر شده ایرادات بزرگی است که این لایحه دارد و امیدواریم که مجلس بتواند با دست بردن در جزئیات لایحه مقداری آن را تعدیل کند، زیرا اگر نتواند مشکلاتی ایجاد خواهد شد.

محموزاده با اشاره به احتمال تصمیم‌گیری درخصوص قیمت سوخت در سال آینده، گفت: نکته‌ی بعدی در بودجه‌ی سال آینده این است که مجلس چراغ سبزی برای گران کردن حامل‌های انرژی داده است که این هم خطری است که ممکن است دولت به یکباره برود و بنزین یا سایر حامل‌های انرژی را گران کند. به صورت کلی این مساله مشخص است و از صحبت‌های رئیس کمیسین تلفیق چنین چیزی بر می‌آید که این‌ها یک جوری یک چراغ سبزی به دولت داده باشند

منبع: ایلنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مرتضی یکشنبه , ۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۷

حل مشکل آلودگی و تورم و کمبود سوخت و پایین بودن حقوقها
متاسفانه شرایط اقتصادی برای مردم دشوار شده و این موضوع امنیت مردم و حاکمیت را تهدید می¬کند.
از طرفی اگر قیمت بنزین و دیگر حاملهای انرژی بالا رود ، مردم متحمل فشار اقتصادی میشوند، اما از سوی دیگر، اگر قیمت گذاری به همین روش کنونی بماند، آسیب و زیان آن برای مردم و کشور بسیار بیشتر است (به دلایل زیر). راه حل:
این منابع متعلق به همه مردم است، پیشنهاد میکنم برای اینکه مردم در صرفه جویی منابع مشارکت بیشتری کنند: ۱- دولت صرفه جویی را از بودجه خود و نهادهای حاکمیتی شروع کند. ۲- بخشی از درآمد صادراتی آنها با مشارکت بخش خصوصی با قیمت جهانی، مستقیما به مردم برسد و بخشی دیگر بصورت شفاف در بودجه دولتی، صرف رفاه و پیشرفت کشور گردد.
به همین خاطر با سهمیه بندی (ارائه سهمیه به هر کد ملی ) و اصلاح تدریجی و پلکانی شدن قیمت بنزین و دیگر حاملهای انرژی در بازار بهینه‌سازی و خرید و فروش سهمیه توسط مردم موافقم. اگر درست و حساب شده اجرا شود، این نتایج را در پی دارد: ۱- کاهش کسری بودجه دولت که منشا اصلی تورم است ۲- به کاهش ترافیک خیابانها و آلودگی شدید هوا و در نتیجه، بحران عظیم خشکسالی و مرگ و میر فراوان ناشی از آن منجر میشود ۳-اصلاح قیمت باعث بهینه سازی مصرف انرژی و سرمایه گزاری و اشتغال بیشتر و افزایش سطح دستمزدها می گردد ۴- به عدالت اجتماعی بیشتر می¬انجامد
در صورتی که فقط سهمیه دریافت شده از دولت قابل فروش باشد، میتوان از دلالی هم جلوگیری کرد.
در زمینه دیگر حاملهای انرژی و کالاها هم سهمیه قابل مبادله به مردم داده شود . اینکار همچنین باعث اصلاح الگوی مصرف میگردد و مردم نتیجه برنامه ریزی و صرفه جویی را بطور مستقیم دریافت کنند.
باید همه به دولت کمک کنیم شرایط و علت این کار را برای مردم توضیح دهد، و این اصلاحات را با کمک کارشناسان با تجربه و یک برنامه جامع به سرانجام برساند، پیش از آنکه دیرتر شود و از روی انفعال و اجبار بخواهد کاری انجام دهد. اگر در این اصلاحات تاخیر کنیم، در اثر به هدر روی منابع و قاچاق، شرکتها، تامین کنندگان و منابع کشور ورشکسته شده و دچار قحطی خواهیم شد.
البته در کنار اصلاح و بروز بودن قیمت انرژی و سوخت، بهتر است سیاستهای تکمیلی دیگری مانند کوپن یا کارت مواد غذایی و سهمیه حمل و نقل عمومی و حذف قیمت گذاری دستوری انجام گیرد.
بهترین ماشیهای دنیا هم توی خیابونهای پر ترافیک و حرج و مرج ایران ( با این فرهنگ رانندگی) مصرفشون بالا هست و حدود ۲ برابر میزان اعلامی کارخونه هست
درسته که ماشیای داخلی بی کیفیت هستن ولی علت اصلی مصرف بالای سوخت و آلودگی شدید هوا و در نتیجه خشکسالی و مرگ و میر ناشی از آلودگی همین ترافیک شدیده و مصرف غیر بهینه سوخت و انرژیه ( بنزین، گاز و برق و…)
اما مصرف بنزین خودرو پراید و تیبا در ترافیک سنگین بین ۸ تا ۹ لیتر است
مصرف خودرو هیوندای I20 و رنو کپچر بعنوان خودروهای کم مصرف خارجی در همین شرایط ترافیک شدید خیابانها ( و نه خیابانهای پاریس و کیفیت بنزین آنجا) نیز ۸-۹ میباشد، اگر چه خودروهای سمند و پژو بیشتر است. پس علت چیز دیگری است
علت اصلی مصرف بالا ، ترافیک سنگین خیابانها و علت ترافیک…..
حتی اگر همه خودروهای مملکت هم برقی بودن باز هم این مشکلات حل نمیشدن، چونکه برخلاف تصور خیلیا برق لازم برای شارژ خودرو خیلی خیلی بالاتر از تصور عامه هست و این میزان برق برای این همه استفاده غیر بهینه از خودرو اونقدر زیاد هست که خیلی بیشتر از الان کمبود برق و همینطور آلودگی ناشی از سوخت نیروگاهها خواهیم داشت.
همه این مشکلات بخاطر اینه که با سیاست گذاری غلط اقتصادی و انرژی و و قیمت دستوری انرژی ، مردم انگیزه ای برای مصرف بهینه ندارن ، یعنی نفع اقتصادی براشون نداره، برعکس،صاحبان خودرو انگیزه بالا برای مصرف بیشتر دارند
علت اصلی ترافیک، مصرف بالای انرژی و سوخت و در نتیجه آلودگی هوا و خشکسالی، قیمت دستوری آن است که باعث شده هیچکس انگیزه ای اقتصادی برای صرفه جویی و مصرف بهینه نداشته باشد، راه حل آن: پرداخت سهمیه قابل مبادله انرژی و سوخت بر اساس کد ملی بسیار به سود همه مردم و دولت است و بسیاری از معضلات اقتصادی و زیست محیطی کشور را حل میکند