کد خبر : 18079
تاریخ انتشار : چهارشنبه 27 تیر 1403 - 14:44

آمار جدید از کاهش شدید تولید نفت فلات قاره

آمار جدید از کاهش شدید تولید نفت فلات قاره
آمارهای جدید و رسمی تولید نفت در شرکت نفت فلات قاره نشان می‌دهد کاهش تولید نفت در این شرکت، وضعیت وحشتناکی را به کشور تحمیل کرده است.

به گزارش انرژی پرس، خروجی تولید سه‌ماهه نخست ۱۴۰۳ فاصله ۵۰ درصدی با برنامه دارد تا ادامه روند کاهشی تولید نفت به قوت خود باقی باشد. این کاهش در سال گذشته به اوج خود رسید به‌طوری‌که تولید نفت این شرکت نسبت به برنامه بین ۲۵ تا ۳۰ درصد فاصله دارد.

اما حالا با انتشار گزارش‌های رسمی تولید این شرکت در مدیریت برنامه‌ریزی تلفیقی این شرکت، باید اذعان کرد میزان عملکرد با برنامه تولید حدود ۱۰۰ هزار بشکه فاصله دارد؛ این در حالی است که برخی منابع آگاه از رقم ۱۳۲ هزار بشکه می‌گویند اما با فرض صحت گزارش شرکت فلات قاره، حدود ۱۰۰ هزار بشکه کاهش تولید نسبت به برنامه وجود دارد.

بیشترین کاهش تولید مربوط به میدان رشادت است که فقط ۴۰ درصد برنامه تولید آن محقق شده است؛ شرکت فلات قاره مهم‌ترین دلیل کاهش تولید در این میدان را عدم امکان تولید از چاه‌های پمپی، کمبود برق و افت فشار و گاری شدن برخی چاه‌های این میدان است.

میدان الوند هم دومین میدانی است که با کاهش ۵۰ درصدی تولید مواجه شده است؛ بر اساس گزارش شرکت نفت فلات قاره، ازکارافتادن تعدادی از چاه‌های پمپی و نشتی خط لوله بین سکوهای اقماری مهم‌ترین دلیل عدم تحقق برنامه تولید است.

میدان نصرت هم حدود نیمی از تولید خود را هم به دلیل ازکارافتادن چاه‌های پمپی ازدست‌داده است؛ به‌مانند میدان سروش.

شرکت نفت فلات قاره در گزارش خود اعلام کرده مهم‌ترین دلایل کاهش تولید این شرکت، علاوه بر ازکارافتادن چاه‌های پمپی، موضوعاتی همچون مسائل زیر است:

۱ – عدم تحقق تزریق گاز به میادین
۲ – تأخیر در اجرای عملیات حفاری
۳ – تأخیر در اسید کاری چاه‌های نفتی
۴ – افزایش آبدهی چاه‌های نفتی
۵ – افت فشار سر چاهی
۶ – آسیب‌دیدگی و پارگی خطوط لوله

نکته مهم درباره گزارش تولید فلات قاره از این جهت حائز اهمیت است که انحراف ۲۵ درصدی تولید نفت نسبت به برنامه، یک اتفاق مهم و بزرگ در شرکت ملی نفت است که کمتر در تاریخ نفت ایران تجربه شده است مگر به دلیل کاهش تکلیفی تولید.

مهم ترین دلیل کاهش وحشتناک تولید نفت در سال ۱۴۰۲ که رقمی بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان برآورد می شود،مسائل فنی و مدیریتی است که دولت جدید باید با قرار دادن تیمی فنی بر روند مدیریت سه ساله این شرکت، گزارش فنی دقیقی را تهیه کرده و آن را به محاکم قضایی ارسال کند.

البته اگر این شرکت، تابه امروز اسناد تولیدی و فنی را دستکاری نکرده باشد.

منبع: میز نفت
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.