با آغاز جنگ علیه ایران صادرات نفت عراق از تنگه هرمز 90 درصد کاهش یافته است.
آغاز تهاجم نظامی آمریکا و اسرائیل به ایران صنعت نفت عراق را به عنوان دومین تولیدکننده بزرگ اوپک، با فاجعهای بیسابقه روبرو کرد. بسته شدن تنگه هرمز، حملات پهپادی به تأسیسات نفتی، خروج غولهای انرژی و توقف خطوط لوله، تولید نفت این کشور را طی کمتر از یک ماه با سقوط ۶۰ درصدی مواجه ساخت و صادرات آن به آمریکا را ۴۰ درصد کاهش داد.
تولید نفت در عراق کاهش یافت.
تحلیلگران بانک آمریکایی جیپی مورگان معتقدند مسدود بودن تنگه هرمز میتواند ظرف چند روز عراق و کویت را مجبور به توقف تولید نفت کند.
بهرغم تمام امیدها مبنی بر افزایش تولید نفت از سوی عراق و بالا رفتن صادرات آن به کشورهایی چون آمریکا، بسیاری معتقدند که تحولات اخیر و همچنین احتمال وقوع جنگ فراگیر منطقهای میتواند بر چشمانداز انرژی عراق تاثیر منفی بگذارد.
عراق در ماه سپتامبر ۳.۹۴ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده که کمتر از سهمیه تولید آن طبق قرارداد اوپک پلاس یعنی ۴ میلیون بشکه در روز بوده است.
واشنگتن کنترل درآمد نفتی عراق را از زمان تهاجم غیرقانونی به این کشور در سال ۲۰۰۳، حفظ کرده و این اطاعت مالی و اقتصادی، حاکمیت عراق را متزلزل کرده و اختیار منابع مالی بغداد را تحت کنترل خود قرار داده است.
اداره اطلاعات انرژی امریکا اعلام کرد که میانگین صادرات نفت عراق به امریکا طی هفته گذشته به ۱۵۵ هزار بشکه در روز رسیده است.
عراق از طرحی برای افزایش تولید نفت به ۶ میلیون بشکه تا سال ۲۰۲۸ خبر داد.
عراق در چارچوب تعهدهای خود در برنامه کاهش عرضه اوپکپلاس، صادرات نفت خام خود را کاهش داد.
دبیرکل اوپک از موفقیتآمیزبودن مذاکره با مقامهای عراق و قزاقستان درباره برنامههای دو کشور برای جبران تخطی از سهمیههای تولید اوپکپلاس خبر داد.
دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) طرحهای روزآمدشده عراق و قزاقستان را برای جبران تخطی از سهمیههای تولید، دریافت کرد.