کد خبر : 53542
تاریخ انتشار : چهارشنبه 13 خرداد 1405 - 11:18

نفت در آستانه ۱۰۰ دلار؛ قفل مذاکرات تهران و واشنگتن، نفت را صعودی کرد

نفت در آستانه ۱۰۰ دلار؛ قفل مذاکرات تهران و واشنگتن، نفت را صعودی کرد
قیمت نفت با جهش بیش از یک درصدی به بالاترین سطح یک هفته اخیر رسید؛ همزمان تشدید درگیری‌های خاورمیانه، توقف پیشرفت مذاکرات میان ایران و آمریکا، هشدار آژانس بین‌المللی انرژی درباره کاهش خطرناک ذخایر جهانی و تداوم اختلال در تردد نفتکش‌ها از تنگه هرمز، معامله‌گران را نسبت به وقوع یک شوک جدید در بازار انرژی نگران کرده است.

به گزارش انرژی پرس و به نقل از رویترز، قیمت نفت روز چهارشنبه برای دومین روز متوالی افزایش یافت و تحت تأثیر تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه و بن‌بست در مذاکرات میان تهران و واشنگتن، به بالاترین سطح خود در یک هفته گذشته رسید.

بهای نفت برنت با ۱.۵۶ دلار معادل ۱.۶ درصد افزایش به ۹۷.۵۶ دلار در هر بشکه رسید و نفت خام وست‌تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) نیز با رشد ۱.۶۱ دلاری یا ۱.۷ درصدی در سطح ۹۵.۳۷ دلار معامله شد. هر دو شاخص در معاملات روز گذشته نیز به بالاترین سطح هفت روزه خود رسیده بودند.

افزایش قیمت‌ها در شرایطی رخ داد که تنش‌های نظامی در منطقه بار دیگر شدت گرفته است. ارتش آمریکا اعلام کرد ایران موشک‌های بالستیک به سمت کویت و بحرین شلیک کرده اما این حملات به اهداف خود اصابت نکرده‌اند. در مقابل، نیروهای آمریکایی نیز حملاتی را علیه جزیره قشم انجام داده‌اند.

تحلیلگران معتقدند بازار نفت اکنون علاوه بر ریسک‌های نظامی، با نگرانی فزاینده‌ای درباره کمبود عرضه مواجه است. «امریل جمیل» تحلیلگر ارشد بازار نفت در مؤسسه LSEG می‌گوید توقف پیشرفت مذاکرات ایران و آمریکا در کنار هشدارهای آژانس بین‌المللی انرژی درباره کاهش شدید ذخایر جهانی، به افزایش «حق بیمه ریسک» در قیمت نفت منجر شده است.

آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) نیز روز سه‌شنبه هشدار داد که اگر روند فعلی برداشت از ذخایر نفتی ادامه یابد، موجودی نفت جهان پیش از آغاز اوج مصرف تابستانی به سطوح بحرانی خواهد رسید؛ موضوعی که می‌تواند فشار بیشتری بر بازار وارد کند.

در همین حال معامله‌گران همچنان تحولات دیپلماتیک را زیر نظر دارند. رسانه‌های ایرانی گزارش داده‌اند که تهران در حال بررسی پیشنهاد توافقی از سوی واشنگتن برای توقف درگیری‌هاست. با این حال گزارش‌ها حاکی از آن است که طی چند روز گذشته تماس مستقیمی میان دو طرف برقرار نشده؛ موضوعی که با اظهارات دونالد ترامپ مبنی بر ادامه مذاکرات در تناقض قرار دارد.

بیشتر بخوانید:  کاهش تولید، قیمت نفت را دوباره افزایش داد

از سوی دیگر، چشم‌انداز بازگشایی کامل تنگه هرمز نیز همچنان مبهم است. «دنیل هاینس» استراتژیست ارشد کالا در بانک ANZ می‌گوید ایران بخش‌های وسیعی از این آبراه حیاتی را مین‌گذاری کرده و هرگونه تلاش برای عادی‌سازی عبور و مرور کشتی‌ها با چالش‌های جدی روبه‌رو خواهد بود.

به گفته وی، اگرچه در روزهای اخیر تعداد کشتی‌هایی که قصد عبور از تنگه هرمز را دارند اندکی افزایش یافته، اما حجم تردد همچنان فاصله زیادی با سطح پیش از آغاز درگیری‌ها دارد.

بیش از سه ماه از آغاز حملات آمریکا و اسرائیل علیه ایران می‌گذرد و در حالی که آتش‌بس شکننده‌ای برقرار است، جنگ عملاً در وضعیت فرسایشی و بدون چشم‌انداز روشن برای پایان قرار گرفته است.

در سمت عرضه نیز بازار با نشانه‌های محدودیت بیشتر مواجه شده است. بر اساس داده‌های مؤسسه نفت آمریکا (API)، ذخایر نفت خام ایالات متحده برای هفتمین هفته متوالی کاهش یافته است. منابع بازار اعلام کرده‌اند که ذخایر نفت خام آمریکا در هفته منتهی به ۲۹ مه حدود ۶.۸ میلیون بشکه کاهش یافته که می‌تواند از قیمت‌ها حمایت بیشتری به عمل آورد.

مجموعه این عوامل باعث شده بسیاری از فعالان بازار نسبت به عبور نفت از مرز ۱۰۰ دلار در صورت ادامه تنش‌ها و اختلال در عرضه جهانی هشدار دهند؛ سناریویی که می‌تواند تابستان ۲۰۲۶ را به یکی از پرتنش‌ترین دوره‌های بازار انرژی در سال‌های اخیر تبدیل کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.